Iris, 81, nekas färdtjänst Förväntas gå 14 kilometer till busshållplatsen



Iris Lundström, 81 år, förväntas kunna gå 14 kilometer till Tärnamo för att sedan ta bussen för att handla i Tärnaby – Jag får ingen färdtjänst för att jag råkar vara ganska frisk. Men inte är jag kry nog för att bära matkassar så lång väg, säger Iris Lundström.

Enligt kommunens tjänstemän följs lagen till punkt och pricka. Iris Lundström är frisk nog för att åka kollektivtrafik. Men hem till byn Vallenäs går inga bussar. Närmsta busshållplats ligger i Tärnamo 14 kilometer bort.

Till Tärnaby eller Hemavan är det nära 4 mil. Iris har tidigare kört bil, men vågar inte längre på grund av dålig syn och mycket tung trafik längs den smala och krokiga grusvägen.

I Vallenäs bor hon ensam. Närmsta grannar bor 6-7 kilometer bort och är i ungefär samma ålder. Hennes barn bor långt bort och kan inte handla eller göra bankärenden åt henne.

Jag har fått hjälp med att överklaga beslutet, men inget händer. Det är så tokigt. Hur ska jag ta mig utan bil till Tärnamo när det inte finns någon kollektivtrafik. Nu är jag orolig för att jag blir utan mat eller inte har pengar för att betala snälla människor som har tid att handla åt mig, säger Iris Lundström”.

Kerstin Asplund socialchef i Storuman säger: Inom socialtjänsten strävar vi efter att gamla ska få bo kvar hemma så länge som möjligt. Det blir också billigare för kommunen.

Pensionärer på landsbygden i Gällivare kommun som har hemtjänst har fått ett brev från kommunen där de uppmanas att skotta, sanda och hålla broarna isfria så att hemtjänsten kan ta sig till deras bostäder.

Som vanligt handlar allt om pengar när beslut skall tas om svenskar. Hånet, hatet, förtrycket mot allt svenskt och svenskar fortsätter.

Kommunen har kanske råd att köpa ett par rejäla stövlar till Iris? kan vara bra för den stackars kvinnan att ha när hon skall gå 1.4 mil till bussen.

Hur tusan har det kunnat bli så här illa i ett land som påstår sig vara rikt och säger sig ställa upp för dom som har det svårt?

Iris, 81, nekas färdtjänst Förväntas gå 14 kilometer till busshållplatsen

Iris Lundström, 80, får ingen färdtjänst. Kommunen tycker att hon är frisk nog att åka buss.

Gällivare kommun uppmanar gamla att skotta snö

5 Responses to Iris, 81, nekas färdtjänst Förväntas gå 14 kilometer till busshållplatsen

  1. Dan-Åke skriver:

    Hoppas dom har råd med en kälke till damen!?

  2. Robin_Shadowes skriver:

    Så finns det speciella segregerade äldreboenden bara för bara blattar där ingen lyx är dessa parasiter besparade. Medan svenska åldringar ligger nerskitna och undernärda. Mitt hat mot förtryckarna växer dag för dag.

    • Ann-Marie skriver:

      Hear, hear…. hade Iris varit ett ”skäggbarn” hade dom vänt ut och in på sig själva för att han skulle trivas, må bra och sedan kunna slussas ut och bränna ner en skola eller två…

  3. annullera skriver:

    De äldre skall bo hemma så länge som möjligt och klara sig själva eftersom det blir billigare för kommunen.

    Detta borde vara straffbart att behandla gamla människor på detta sätt. Kommunen borde få betala ut ett fett skadestånd till denna stackars gamla kvinna.

    Jag hoppas hon röstar på SD vid nästa val så kanske hon kan få den hjälp och omsorg som hon har rätt till.

  4. BERGET skriver:

    Komunjäveln har ju råd med svaringar, det ÄR dags att
    ladda bössan!