SD 7.2 procent ”PK-eliten” chockad



Om det vore val i dag skulle Sverigedemokraterna (SD) få 7,2 procent av väljarsympatierna, enligt en ny opinionsundersökning. Samtidigt minskar stödet för Socialdemokraterna.

SD:s resultat motsvarar 26 mandat i riksdagen och partiet når därmed nya rekordnivåer, enligt novembermätningen som är gjord av Sentio Research.

”För bara några dagar sedan presenterades Sifos siffror för samma månad. Där fick partiet 5,8 procent – den högsta noteringen dittills. Enligt den mätningen ökade partisympatierna med 1,1 procentenheter jämfört med oktober, vilket gjorde partiet större än både Kristdemokraterna och Centerpartiet. Uppgången var dock inte statistiskt säkerställd.

I Sentios mätning är ökningen 2,6 procentenheter jämfört med oktober. SD är förutom tidigare nämnda partier även större än Vänsterpartiet och Folkpartiet. Enligt Sentio är ökningen statistiskt säkerställd.

Båda undersökningarna är gjorda efter SD:s partiledare Jimmie Åkessons mycket omdiskuterade debattartikel i Aftonbladet, där han pekar ut muslimer som ett hot mot Sverige.

I samband med Sifos mätning sade statsvetare till TT att mindre partier gynnas rent generellt av att uppmärksammas och synas, eftersom de inte har några andra naturliga kanaler för att nå ut.

Socialdemokraterna backar med hela 4,4 procentenheter i Sentios mätning till 31,5 procent, en förändring som är statistiskt säkerställd. Det rödgröna blocket har stöd av 46,4 procent av väljarna, medan 43,7 procent stödjer det borgerliga blocket. Det innebär att inget av blocken får egen majoritet och att SD skulle bli vågmästare om det vore ett valresultat.

Totalt intervjuades 2 883 personer via telefon och i en webbpanel”.

Den berömda ketchupflaskan, först kommer inget sedan kommer allt. Härligt att så många Svenskar äntligen vaknat upp och förstått hur viktigt det är att ett svenskvänligt parti tar plats i riksdagen 2010.

PK-eliten har försökt med allt för att stoppa svenskvänliga SD. Lögner, förtal, smutskastning, påhittade historier som helt saknar substans eller logik.

Nu ser vi alla att dessa lögner äntligen slår tillbaks mot dom själva. Gräv en grop åt andra och du faller själv där i…Hoppas gropen är väldigt djup och mörk.

Att Socialdemokraterna tappar hela 4,4 procentenheter är nästan lika glädjande som SD:s framgång.

Om det vore val i dag skulle Sverigedemokraterna (SD) få 7,2 procent av väljarsympatierna

Nya rekordsiffror för SD

SD:s resultat motsvarar 26 mandat i riksdagen

SD är förutom tidigare nämnda partier även större än Vänsterpartiet och Folkpartiet. Enligt Sentio är ökningen statistiskt säkerställd.

SD ökar även i Novus Opinion nya mätning 5.4 procent = plus 1.4

Novus Opinion Sverigedemokraterna 5,4 (+1,4).

21 Responses to SD 7.2 procent ”PK-eliten” chockad

  1. David skriver:

    Härligt! Får inte tro att vi är säkra nu dock, måste kämpa mer än vanligt nu!

  2. spikharry skriver:

    Givetvis skall arbetet fortsätta fram tills valdagen den 19 september 2010. Och även efteråt.

    Alltid bra med en morot som stärker oss alla 🙂

  3. janrume skriver:

    Underbara siffror 🙂

  4. Dansken skriver:

    Jag tycker 7,2 % är lite lågt, jag hoppas på det dubbla på valdagen, vilket inte alls är omöjligt.

  5. annullera skriver:

    UNDERBAR LÄSNING!
    De övriga partierna kommer att göra allt för att stoppa SD inför valet år 2010, men jag tror att det endast kommer att slå tillbaka på dem själva. Det svenska folket må vara naiva, blåögda och snäll-dumma, men det finns gränser även för dem. Jag tror att folket nu börjat fått nog av det sjuka och hänsynslöst otrygga, orättvisa, våldsbenägna- och grovt kriminella samhälle som främst skapats av Socialdemokraterna, men som nu upprätthålls av Alliansen. Vi levde en gång i ett tryggt och fredligt land där både barn och vuxna kunde känna sig trygga, men det är ett minna blott. Istället för att ta tag i de stora problem som de skapat genom åren så försöker de tiga ihjäl saker och ting, sopa under mattan sådant som för dem är MYCKET OBEKVÄMT.

    DE SMUTSKASTAR SEDAN ETT DEMOKRATISKT PARTI SOM VILL MEDVERKA TILL EN STÖRRE TRYGGHET FÖR BÅDE GAMLA OCH UNGA!

    SD ÄR INGA ÖVERSITTARE OCH DE VÄRNAR OM SVERIGES FRAMTID!

    VILKA AV DE ÖVRIGA RIKSDAGSPARTIERNA TYCKER DETTA ÄR VIKTIGT?

    SD BEHÖVS OCH SD KOMMER ATT VÄXA!

  6. Alex skriver:

    Man kan lura en person hur länge som helst, men man kan inte lura alla i evighet.Det är glädjande att folk börja vakna.Det är också härligt att sossarna går bakåt.Hoppas att trenden håller i sig.

  7. kalle008 skriver:

    jag är pensionär men nu ska jag satsa lite av mina pengar på SD

  8. leffe45 skriver:

    Jag är ingen SD väljare på grund av att det faktiskt finns mer än bara invandringspolitik, familjepolitik t.ex.
    Men det vore perfekt om SD kom in i riksdagen då det skulle skaka om bland partier där, speciellt den rödgröna soppan.
    Så även jag hoppas på att SD tar sig in, vi får se en septemberdag nästa år.

  9. Klas skriver:

    SD kommer säkert få en hel del draghjälp av att Ramadan infaller mellan 11 augusti – 9 september, då påföljande ramadanrelaterade attacker mot samhället brukar kunna påverka opinionen i den mer SD-vänliga riktningen.

  10. Fröken Sverige skriver:

    @Klas: Detta har du fullständigt rätt i.

    Kanske blir 2010 första året då imamerna går ut och pratar till sina församlingar dock: Tillämpa ”vapenvila”/hudna (http://kentekeroth.se/2009/01/18/hudna-inte-vart-ett-dyft/) i år bara…sen är det fritt fram för bidrag och jihad igen.

    En annan utmaning blir OS i London 2012, då ramadan infaller samtidigt mer eller mindre.

    OS 27 juli-12 augusti
    Ramadan 20 juli – 18 augusti

    Inte konstigt att man spekulerar i 2012 som året då jorden går under. Om inte annat så kommer det bli en massa problem – räkna med det.

    Så det gäller att i god tid innan dess, så har alla visat att det inte är islam som bestämmer på denna planet.

    /FS

  11. Somali muslim ##too black, too proud## skriver:

    vad ni rädd for? du måste bli muslim! Inshallah om 50 år sverige är muslimsk! Jag inbjider alla svenskar att bli muslimer. Jag rosta på Muna Salim hon är mycket bra. Ni svenskar ger oss pengar jag gillar mycket. Ni måste bli bra oxkså ni måste bli del av muslimska Ummah! Inshallah snart är ni alla mina muslimska broder osh systrar!

    • spikharry skriver:

      Somali muslim.

      För dom intresserade.

      IP: 194.71.67.10

      Hostname: natrfv.sfa.se
      ISP: Kungliga Tekniska Hogskola
      Organization: Forsakringskassan
      Proxy: None detected

      Country: Sweden
      State/Region: 24
      City: Sundsvall

    • Robin_Shadowes skriver:

      Om 50 år lever varken du eller jag men med skillnaden att mina efterlevande lever i ett svenskt Sverige och dina lever i ett muslimskt Somalia. Läs nåt vettigare än kodynga som koranen och haditherna så kommer du inse att jag har rätt.

  12. Olle skriver:

    Första halvåret 2009 invandrade 49401 personer till Sverige.

    Klicka för att komma åt tab3_oversikt.pdf

    Jag kommer att tänka på en affisch med en fet rubrik jag såg på stan en gång (jag tror den handlade om miljön). Det stod ”Tänk själv för helvete”.

  13. Olle skriver:

    leffe45, Sverigedemokraterna har ett handlingsprogram för familjepolitiken också.
    http://www.sverigedemokraterna.net/asikt_id.php?action=fullnews&id=237

  14. leffe45 skriver:

    Jo du Olle och det har jag läst. Där ger mig som ateist mycket övrigt att önska. Kärnfamilj tugget är bland det värsta jag vet.

    Men jag skall inte debattera partipolitik här utan det tar vi upp vid ett annat tillfälle.

  15. Zach Smith skriver:

    Lustigt att se kommentarerna till SD,s framgångar bland massmedia och övriga politiker. Där var det först utbildningsnivån sen den ökande arbetslösheten, nu är det uppmärksamheten. Att det kan ha något med den katastrofala ökningen av våldtäkter, rån, bränder och skottlossningar i det tidigare så trygga Sverige finns inte ännu på agendan. En del uppger dock den havererade politiken som orsak och påstår att frånvaron av diskussion kring problemet gynnar SD.
    Själv tror jag inte det spelar någon roll SD växer oavsett. Och hadlar valrörelsen om ovanstående problem så får SD ännu mer sympatier.

    Sverigedemokraterna men också sannigsbloggar av detta slag har försatt riksdagspartierna i en rävsax. Svenska folket blir allt mer upplyst om sanningen. De politiker som försöker ljuga och beskylla sd för rasism kan bara förlora. Den kommande tiden fram till valet påminner mycket om tiden före Berlinmurens fall.

  16. tänkframåtintebakåt skriver:

    Om vi ”tryggar Sverige” ännu mer kommer vi döda landet, göra det till ett enda stort Vellinge. Där alla sitter framför tv:n och ruttnar, åker på thailandsemester och tröskar stryktipset. Jag är för ett levande Sverige, mindre arbete och mer frihet, fler konstnärer, fler nationaliteter. Sluta räkna pengar och börja älska!

  17. Ragnar skriver:

    ”Chock siffrorna” har knappt inte nämnts i media. I AB tidigare idag fanns en en notis på undanskymd plats, självklart utan kommentarmöjlighet, men är nu borttagen. SvD hade också en blänkare idag, men är borttagen. Övriga media och SR/SVT har självklart inte nämnt det överhuvudtaget. 91 tidningar tycker det är viktigare att skriva spaltmil om någon som visst heter Davit.

  18. Olbap skriver:

    Klippt ur media:

    ”Jag muslim jag tycka om sverige! Sverige generöst vi får pengar vi har det bar. inshalah om 50 år sverige är muslimsk. svenskar er konstig men generös. Vi vill ha shariat och khilafat i sverige. Islam måste segra! Vi muslimer tycker om vänster. Vi får pengar och vi får snart shariat och khilafa! Svenskar måste följa Muna Salim hon är bra förebild för svenskar! Inshallah jag bjider alla svenskar till islam! Jag och mina muslimska broder och systrat ska rösta på Muna Salim nästa val!”