Svartmålningen av SD:are har redan börjat


Tre SD-kandidater har bakgrund i nazistiska och rasistiska organisationer. Patrik Ehn, kandidat i Göteborg, ser inte sig själv som före detta nazist och säger sig i dag ta avstånd från organisationerna.

Jag var ung och arg. Men jag har aldrig varit antisemit, säger han till SvD.se.

”Sverigedemokraternas kandidat i kyrkovalet i Göteborg, Patrik Ehn, ser inte sig själv som en före detta nazist – det är en bild som medierna målat upp, menar han.

Jag sympatiserar inte med dessa organisationer. Om jag skulle beskriva mig själv i imperfekt skulle jag kalla mig före detta centerpartist. Det är i Centerpartiet jag fått min politiska skolning, säger han till SvD.se.

Patrik Ehn anslöt sig till det uttalat nazistiska partiet Nordiska rikspartiet (NRP) 1985. Han var medlem i ”några år” och anslöt sig sedan till Föreningen Sveriges Framtid, sedermera Riksfronten.

Under 1990-talet arbetade han aktivt som centerpartist i olika kommuner. Han har bland annat suttit i Skövdes utbildningsnämnd.

Patrik Ehn säger sig aldrig ha sympatiserat med NRP:s och FSF:s nazistiska åsikter. Att han anslöt sig berodde på hans antikommunism, menar han.

Jag har aldrig sett mig som antisemit eller rasist. All sorts hat mot människor är osmaklig, oavsett vem det riktar sig mot. Visst, samtidigt tycker jag att det i NRP fanns antisemitism. Men det var inte därför jag anslöt mig. Jag var ung och arg.

Jag kan förstå att väljare blir oroliga när jag framställs som före detta nazist. Jag vill inte att de ska behöva känna den här oron, men det är inte jag som beskrivit mig själv som före detta nazist.

Det här var 24 år sedan, det är en lång tid. Jag tycker inte att det här ska behöva hemsöka mig, på samma sätt som att jag inte tycker att det ska behöva hemsöka Marita Ulvskog att hon var med i marxist-leninistiska föreningar.

Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson säger till SvD.se att det ”alltid är problematiskt när personer hamnar i extrema politiska grupperingar” men att partiet alltid gör en individuell bedömning när kandidater utses.

Det intressanta för oss är inte vad en person gjorde i går utan hur trovärdig personen är som sverigedemokrat. Samtidigt kan man se det som ett sundhetstecken att de kommer tillrätta och engagerar sig i ett demokratiskt parti, säger han”

Förväntade mig att media skulle dra upp gammal skåpmat som en fem-åring kunnat leta fram med hjälp av nätet.

Centerpartiets ordförande i centerns kommunkrets i Skövde Orvar Eriksson sa följande om denna gamla ungdomsynd: ”Patrik har varit med i ungdomsförbundet i många år och vi fick goda rekommendationer för honom när han flyttade hit från Gullspång. Vi har skrivit valmanifest ihop och han har inga nazistiska åsikter i dag, det verkar vara en ungdomsförvillelse som vi kan glömma

Att gammelmedia nu slår på stort lagom till Kyrkovalet med något som hänt innan dom ens blev journalister är ”nästan” komiskt.

Patrik Ehns dåvarande partikollega i Centern Staffan Svensson ordförande i partiets Södermalmsavdelning som kandiderade till riksdagen länkade till en nazistisk hemsida men inte är väl det speciell intressant för er eller hur?

Även nätverket Centernej till EU, där Staffan Svensson satt i styrelsen länkade till samma ställe.

Staffan är nu mer en glad anhängare och medlem i Junilistan..

Om någon tidning har intresse av andra aktiva politiker som tidigare haft handen i en förkastlig syltburk så hör gärna av er. Har mycket att delge er om både Socialdemokrater Moderater Vänsterpartister etc etc..

Men jag kanske gör som er……….. väntar till valet 2010 så det bränner till lite mer för flera politiker som nu sitter hemma och kvider av rädsla för att bli näste man/kvinna till rakning.

Patrik Ehn är en utsökt företrädare för SD. Han har sunda åsikter älskar sitt land och är en förbaskat duktig kille/gubbe på, alla sätt.

PS glöm inte att rösta på Patrik nu på söndag. hans finns med på alla tre valsedlar.

Jag var ung och arg. Men jag har aldrig varit antisemit, säger han till SvD.se

Lika uppseendeväckande att vi har vänsterpartister

Staffan gamla blogg

Före detta nazist representerar SD

21 Responses to Svartmålningen av SD:are har redan börjat

  1. Wolf Nilsson skriver:

    Det som är lite märkligt är hur media gräver upp dessa gamla saker just hos SD. Om man gjorde det hos de andra partierna och vad deras föredträdare hittat på i sin ungdom, skulle man säkert också hitta en del. Tex vår käre finansminister (som jag gillar) gjorde ju en hel del konstiga uttalanden i sin ungdom.

    Om någon undrar, jag kommer inte att rösta på SD, men jag tycker att alla ska få presentera sina ideer i en demokrati.

  2. Annie skriver:

    SD är bäst, lalala.

  3. spikharry skriver:

    Håller med dig Wolf. Anders Borg är en utsökt finansminister, vad han gjorde i sin ungdom spelar ingen roll.

    Och demokrati är en av våra viktigaste grundstenar.

    Anders hemsida är kanske av intresse för någon 🙂

    http://www.andersborg.net/

  4. Doktorn skriver:

    Nonsens! Klart SD-medlemmars gamla synder och idiotier ska upp i dagsljuset, lika självklart som att Ohly och andra ska stå till svars för sitt vurmande för kommunismen. Tål man inte granskningen ska man inte hålla på med politik.

    • annullera skriver:

      Varför är det bara SD som blir granskade?
      Tål inte våra Riksdagspartier en närmare granskning själva kanske? Genom att hänga ut, smutskasta, sprida lögner om- och lägga fokus på SD så mycket som möjligt inför valet år 2010 är ett bra sätt för våra Riksdagspartier att försöka gömma och glömma sin egen torftiga historia.

      • Jörgen skriver:

        Vad är det för dravelsnack?
        Alla partier blir ständigt granskade, men det är bara Sverigedemokrater som tydligen inte ska bli det enligt deras egna anhängare. Vill ni leka med dom stora pojkarna så får ni nog tåla granskning!

        Sen kan man ju fråga sig varför SD trots ständiga ”utrensningar” fortfarande producerar den här typen av politiker som ska representera dom? Kanske är det helt enkelt så att kaka söker maka?

  5. peerpede skriver:

    Patrik Ehn var typ 15 år då han var med i Nordiska Rikspartiet.
    Att han sen var med i Centern som ledande regionalpolitiker verkar inte beröra någon överhuvudet.

    Detta såkallade ”grävande” är i detta fall något patetisk, men jag väntar spänt på media gräver lite i byken på de sju riksdagspolitiker på allvar och dessutom skriver om vad som kommer i dagen.

  6. Andreas skriver:

    En av medias främsta uppgifter är att granska politiker. Klarar man inte av att som politiker bli granskad bör man inte sysselsätta sig med politik. SD-anhängare tar alltför ofta på sig en offerroll så fort partiets trovärdighet ifrågasätts, istället för att diskutera sakfrågorna.

    Det osar ständigt rasistiska undertoner om Sverigedemokraterna och det vore ett tjänstefel att som journalist inte granska det. Andra partier har andra tvivelaktigheter som granskas i minst lika stor skala.

  7. Andreas skriver:

    Jag kommer att rösta på POSK (Politiskt Oberoende i Svenska Kyrkan) enbart för att försöka hindra att Sverigediktatorerna försöker göra sig legitima inför andra val.

  8. antiism skriver:

    Spikharry ett mycket bra inlägg som vanligt. Jag snor en fras från dig men länkar naturligtvis hit 😉

    /JL

    • spikharry skriver:

      Låter utsökt 🙂

      Tur att SD finns, svenskvänliga partier växer inte på träd i vårt PK-land.

      Ha en bra morgondag.

      //SH

  9. Patrick skriver:

    Att bara SD politiker granskas är ju faktiskt inte sant. Däremot har de större partierna duktigt pressfolk som kan spinna nyheterna. Som t.ex. hur Monas frikostiga och upprepade inköp blev en Toblerone eller två. Och Anders Borgs märkliga åsikter är imte i paritet med att vara fd nazist. Det här med att han skulle ha uteslutits ur Centern, är det helt taget ur luften? Jag har min gamla mellanstadielärare på FB, å andra sidan har hon aldrig försökt få mig att rösta på något parti.

    • spikharry skriver:

      Såg det i morse men orkade inte skriva om eländet. Alla vet ju om att Pizzerior ger stora skatteintäkter 🙂

      Har aldrig hört talas om att någon fått kvitto efter pizzaköp. Har ni det?

  10. Sonny skriver:

    Andreas, har du hört talas om billiga tomater som importeras från alla världens hörn? Vad kallar du det? inhemska varor kanske!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Tänk först och skriv sedan inlägg.

    Dessa dumma vänsterpartister.

    • Andreas skriver:

      Det finns drygt en kvarts miljon företag i Sverige som drivs av invandrare. Av dessa är ett par tusen pizzerior eller pizzagrossister. Du påstår att import av tomater förklarar att invandrarföretag har ökat Sveriges export med 6%. Förstår du hur dumt och orimligt det låter?

      För övrigt är jag inte vänsterpartist, inte vänster över huvud taget.

  11. spikharry skriver:

    Anderas!

    Var har Sonny skrivit att ”Tomater” står för 6 procent av importen? Förstår inte varför du ljuger och tillskriver andra härinne saker dom aldrig påstått.

    Håll dig till sanningen annars åker du ner i skräpkorgen.

    • Andreas skriver:

      Jag skrev fel, det ska stå import istället för export. Vilket gör påståendet ännu mer orimligt eftersom andelen av import är 9%.