Thomas Bodström (S) vill stoppa tiggare


Thomas Bodström (S), ordförande i justitieutskottet, vill stoppa tiggeriet i Stockholm.

Kopierat ur Thomas Bodström S-märkta blogg.

”Eftersom jag nu står på Stockholmslistan inför valet i höst vill jag engagera mig ännu mera i det som händer här. En av de saker som jag anser är bedrövligt är det utbredda tiggeriet.

När man går på stan får man ibland nästan bokstavligen kliva över människor som sitter med sina pappamuggar framför sig. Allt oftare är det också barn som är med, i vissa fall till och med ensamma.

För några år sedan föreslog moderaternas Axen-Olin att tiggeriet borde kriminaliseras. Det är naturligtvis helt fel. Att slå mot de som redan är mest utsatta behevs inte. I stället handlar det om att ge bättre hjälp till hemlösa, som många gånger har både psykiska och missburksproblem.

Det har också visat sig att tiggeriet i vissa fall är människohandel. Länspolismästare Carin Götblad berättade nyligen för mig att det förut gick runt en man i tunnelbanan och sålde nakenbilder på sin dotter.

Andra poliser har informerat mig om att det förra året fanns en flicka med funktionshinder, som var ett fall av människohandel. Det innebär alltså att de som tigger inte ens får behålla pengarna själva.

Tiggeriet är något som inte hör hemma i Sverige. Som ett första steg kommer jag ta initiativ till att bjuda in Carin Götblad till justitieutskottet, där hon kommer att få berätta hur polisen arbetar med problemet, och hur de ska komma till rätta med det.

Därefter kommer jag att fortsätta att driva denna fråga med krav på bättre vård och hjälp för de som nu tvingas att söka sitt uppehälle genom att sitta på våra gator och tigga”.

Personligen så stör jag mig mer på bidrags-invandrare från muslimska länder som kostar skattbetalarna 100-tals miljarder per år.

Ta vilken stad som helst, överallt ser man muslimer sitta och slöa utanför något café och invänta mer bidrag istället för att skaffa sig ett arbete.

Klart som tusan att Bodström ger sig på några 100 tals tiggande Zigenare, när han ser chansen att fiska röster av naiva svenskar.

Tycker inte det är fel att stoppa tiggare, tvärtom något måste göras, men S-märkta politiker vågar inte ge sig på dom stora problemen vi har i vårt land.

Men visst det är enklare att ge sig på några tiggare från Rumänien än att ge sig på över en halv miljon muslimer som berikar vårt land.

Thomas Bodström S-blogg

9 Responses to Thomas Bodström (S) vill stoppa tiggare

  1. Anneli skriver:

    Jag tycker vi ska satsa pengar på billigare veterinärvård istället för på berikarna.
    Får nog snart sätta mej på gatan och tigga själv för att ha råd att gå med min hund till veterinären!!

  2. JOG skriver:

    Håller med och känner med dig Annelie.Gissar att du då inte brukar besöka bloggen som hatar husdjur och tyckte att man kunde ta ut en mycket hög hundskatt ,”har folk råd att gå till veterinären så har dom råd att betala några tusenlappar i hundskatt också,för att finansiera sjukvården”. Snacka om att blanda äpplen med päron!
    Sparkar mig själv i arslet för att innan jag läste detta var jag den enda som önskade bloggaren och hans medhjälperska gott nytt år.Dumt av mig.
    Ledsen Harry en liten utvikning här ,men en hjärtefråga för mig att vanligt folk ska kunna få ha ett husdjur utan att börja tigga….

  3. lasse1 skriver:

    Vad säger Bodström?
    ”Tiggeriet är något som inte hör hemma i Sverige. Som ett första steg kommer jag ta initiativ till att bjuda in Carin Götblad till justitieutskottet, där hon kommer att få berätta hur polisen arbetar med problemet, och hur de ska komma till rätta med det”.

    Ja, min käre Bodström.
    Det finns allför många företeelser som inte hör hemma i dagens Sverige.
    Som advokat så kan Du börja med ett besök på någon fångvårdsanstalt.
    Du har säkert varit på någon förläggning under åren och sett vilka som huserar på dylika inrättningar. För att inte snacka om vilka som upprätthåller verksamheten inom våra rättinstanser.

    När jag växte upp i det socialdemokratiska Sverige under 50 – 60 talen, då kallade man inte in länsman till något justitieutskott. Då plockade istället resolut upp den late från gatan, med stöd i lagen för ett osunt levene. Ett s.k lösdriveri.
    Lösdriverlagen avskaffades någon gång under 60 – talet början.
    Ja, Du borde veta exakt?

    En dåtida stentuff socialdemokratisk arbetarepolitik utan några som helst skygglappar.

  4. Pia skriver:

    ”Tiggeriet är något som inte hör hemma i Sverige”

    Bäste Bodström!

    Tiggeriet belastar inte skattebetalarna på samma sätt som bidragsinvandrare, varför klagar du inte på den miljon som tagit sig hit i syfte att sko sig på hårt arbetande svenskar!!!???

    Mina föräldrar är före detta socialdemokrater som idag känner en stor skam att dom röstat på er.

    Deras nya parti är framtidens parti (Sd).

    Vad ska ni sossar gör med alla lösdrivande muslimer som även begår fruktansvärt grova brott?
    Är så förbannad på sossar så det kokar i mig.

    //Pia

  5. naivtive skriver:

    Jag tycker det är bra i sig då det är ett litet steg i rätt riktning. Om vi inte ser till att bli av med ziggisarna kommer bara fler och fler att ge sig hit i samma ärende. De har rättigheter som EU medborgare men ut skall de så fort som möjligt. Efter hand som politikerna är beredda att tydliggöra de problem som vi alla kan se kan även snyltarna från mellanöstern slängas ut så småningom. Gör vi det riktigt obekvämt för dom kommer de att krypa tillbaka in i sina hålor förr eller senare. Behövs det har jag en bajonett som kan användas med fördel.

  6. ulrika skriver:

    Ähh,jag tycker faktiskt det är bra.När man vet att tiggeriet inte är så att säga ärligt i sitt uppsåt så ska det faktiskt bort.Det hör lika lite hemma som en burqa i ett modernt samhälle.

  7. Per-Åke skriver:

    Håller allt med Pia!

    Muslimer är den grupp Bodström skall ge sig på i första hand, det är dom som drar ner sjukvården, äldreomsorgen, m.m.m.m.m.m.m.m.

    Zigenarna tigger, men muslimer får allt istället.

  8. Robin Shadowes skriver:

    Bra förslag iofs men jag tänker då inte rösta på honom för det. Det blir SD i vilket fall som helst. Vill hellre se färre musslor i Sverige. Tiggare är inte lika stort problem – än.

  9. rondellhunden skriver:

    De sägs att tiggeri inte hör hemma i Sverige. Och det är sant. Men tiggeri hör hemma i EU. Och både moderater och sossar skulle med i EU. Man köpte grisen i säcken. Och visst inte hur och hur mycket den skulle kostade. Vi kan nu mera skåda grisen mina damer och herrar. Visst är den vacker.

