Kyrkan uppmanar Irakier att mass-överklaga sina negativa beslut


Massöverklaganden av irakiska flyktingars avvisningsbeslut. Den metoden kommer att användas av kyrkor över hela landet nästa vecka.

”Det är de enskilda som skriver överklaganden men de får hjälp av organisationen bakom ”Aktion 2010”. Under några dagar 13-15 mars får de hjälp att lämna in en ansökan om ”verkställighetshinder för avvisning” till Migrationsverket, det vill säga ansöka om att slippa återvända till Irak.

Det är alltså inte en traditionell namninsamlingskampanj, utan en uppmaning till de som fått beslut om avvisning att överklaga sina beslut.

På Sveriges kristna råds hemsida finns det mallar att ladda ned för aktuella ansökningar från de olika minoritetsgrupper som är aktuella, kristna, sunnimuslimer, shiamuslimer, med flera.

Bakgrunden är ett möte i början av året då representanter för kyrkor och organisationer mötte migrationsverkets ansvarige för asylprövningsenheten, Fredrik Beijer.

Han sa då att han ville gå igenom ett 50-tal avvisningsfall i syfte att granska sin egen bedömning. Om det skulle finnas generella fel i beslutsmotiveringarna tillavslagen kunde det leda till att verket ändrade i sina direktiv.

Det finns inga löften att den här aktionen kommer att förändra någonting – men vi gör i alla fall något, säger Lena Blom till Kyrkans tidning. Hon är projektsamordnare i Svenska kyrkan och en av de ansvariga för aktionen”.

Ni gör självklart det ni själva känner är bäst, men min uppmaning är att så många som möjlighet skall lämna Svenska kyrkan.

För 10 år lämnade jag själv kyrkan då jag tröttnat på deras hycklande, innan jag tog beslutet ställde jag frågan: får jag hjälp av er om jag begått en felaktig handling som gör att polisen vill haffa mig?

Svaret blev nej det får du inte. Ok frågade om kyrkan kan tänka sig hjälpa illelgala flyktingar som uppehåller sig olagligt i landet, svaret blev givetvis ställer vi upp för dom och kommer alltid att göra det.

Då tackade jag för mig och lämnade det sjunkande skeppet.

Den eller dom som vill göra slag i saken skall lämna kyrkan innan 1 november för att slippa betala nästkommande år.

Många är oroliga för att lämna kyrkan pga begravning och vissa andra saker. Men läs länken längst ner så ser ni att det nästan ingen skillnad är.

Nu vill kyrkan att alla Irakier som fått avslag gemensamt skall göra en mass-överklagan och denna manifestation startar den 13 mars och vara till den 15 mars.

Hoppas fler slutar upp med att betala till illegala via kyrkoskatten.

Massöverklaganden av irakiska flyktingars avvisningsbeslut

Vill du gå ur Svenska kyrkan?

21 Responses to Kyrkan uppmanar Irakier att mass-överklaga sina negativa beslut

  1. Pia skriver:

    Är många många år sedan kyrkan blev ett asvlutat kapitel för mig.
    Dom har två mål mer muslimer och mer pengar till sig själva.

  2. ogeldibo skriver:

    Tack Svenska kyrkan för att ni har gjort ett svårt beslut lätt.
    Att enskilda förvirrade präster agerar mot både sig
    själva och lagen må vara hänt.
    Men i samlad trupp.
    Många av dem ni hjälper? tillhör ju grupper som aktivt
    förföljer era kollegor runt om i världen
    Har ni ingen horisontell kontakt med verkligheten?
    Bara missinformation vertikalt…

  3. Jehovah skriver:

    Skönt att man har gått ur sedan flera år.

  4. Blodsven skriver:

    Gick oxå ur för några år sen! Har inte prästjävlarna en aning om hur muslimer behandlar kristna? Godhetsapostlarna fattar inte att dom är nyttiga idioter i denna konspiration, som går ut på att förgöra Sverige. Fan vad trött jag är på dessa verklighetsfrånvända rövslickare som inte begriper sitt eget bästa…

  5. Elsa skriver:

    Kyrkan har alltid gått i överhetens ledband. Det är av dem kyrkan fått sin makt för att de hjälpt de styrande att lura och skrämma folket till lydnad.

    Svenska kyrkan har gömt illegala i kyrkor och stått bakom det s k påskupproret som ledde till amnesti för invandrare som trots flera för oss kostsamma prövningar och mycket generösa regler inte befanns ha flyktingsskäl. Detta förfarande kostade oss skattebetalare åtskilligt med bl a åtföljande indragningar i välfärden som följd. Detta har kyrkan inget mandat för utan de har använt kyrkoskatt och statliga medel till att motarbeta svensk lag och därmed understött anarki.

    Att gå ur svenska kyrkan innebär att man sparar åtskilliga tusenlappar. Med en normalinkomst betalar man ca 200.000,- under sin livstid till de ‘godhetsapostlar’ som berikar sig själva och sin hierarkiska kyrka byggd på vidskepelse och människors rädsla för döden.

    Det är också skandal att man har ett års uppsägningstid för att gå ur ett förbund som man inte själv valt att gå med i. Det förekommer ingen annanstans. Dessutom hjälper det inte att gå ur kyrkan utan jag tvingas ändå subventionera denna vidskepelse genom begravningsavgiften som inte är en fast avgift utan är inkomstbaserad. Kan inte förstå att det är dyrare att upplåta mark till en rik person än en fattig. Det borde för övrigt finnas religionsneutrala begravningsplatser som kommunen stod för.

    Det är också skandal att våra skattepengar går till att uppmuntra spridning av dessa sagor och myter och att göra den rika svenska kyrkan ännu rikare. Kyrkans tjänare lever inte som de lär precis utan de skor sig på sina medlemmar och skattebetalarna. De kan leva gott på sina egna tillgångar som de lurat till sig genom att skrämma människor om sagor om helvetet.

  6. oprydning skriver:

    Tur att man lämnat Svenska kyrkan!

  7. InfidelJerk skriver:

    Jag tror mer på Jultomten, han gör också en massa gott och ger julklappar till barnen. Tomtar och troll hör hemma i medeltiden precis som kyrkor, tempel, moskéer osv. För att inte tala om horoskop. Men en del vill väl tro på något…

  8. elfyma+ skriver:

    Bra inlägg. På tiden att vi som inte tror på tomtar och troll bildar opinion mot allsköns vidskepelse som breder ut sig i samhället. ”Abrahams barn” är värst. Sverige har blivit ett informationsslagfält för kristna, islamister och sionister som bekämpar varandra och oss ateister.
    Vad som oroar mig mest är att SD tycks ha engagerat sig i religionernas dragkamp om våra arma själar och våra pengar. Den invandringskritiska hållningen måste vara konsekvent utan hänsyn till religioner. SD borde vara ett renodlat sekulärt parti. Dvs att religion är en privatsak. Hur tolkar Ni detta uttalande ? http://sdlandskrona.blogspot.com/2010/03/kritik-fran-sd-anhangare.html

  9. lady jane skriver:

    Nu går jag ur svenska kyrkan och det är tydligen inte
    en dag för tidigt !

  10. Per-Åke skriver:

    Meningslöst att kasta pärlor efter svin, nu är min önskan att fler vaknar upp och lämnar Svenska Muslim Kyrkan.

  11. nadacomprende skriver:

    Redan avklarat!
    Finns det något mer ryggradslöst
    än svenska kyrkan och dess företrädare?

  12. JOG skriver:

    Efter att ha läst det här går jag ur svenska kyrkan .Bara det att ,är tyvärr lite oadministrativ ibland.Fråga: hur gör jag rent tekniskt för att gå ur eländet?

    • spikharry skriver:

      Gå till närmaste Pastorsexpedition och fyller i ett papper sedan är det klart. Många som tror att dom ej blir begravda etc etc men det är helt fel. Läs länken längst ner.

      Du måste göra det innan 1 November i år så börjar det gälla direkt nästkommande år. Runt 2000 kronor mer i fickan får du också.

  13. JOG skriver:

    @ spikharry Tack för hjälpen.

  14. Robin_Shadowes skriver:

    Jag hade egentligen tänkt gå ur redan för flera år sedan. Så sent som 08 hade jag tänkt göra slag i saken men fick inte tummarna loss i tid. Sedan tänkte jag att jag kan lika gärna stanna kvar ett tag till så jag kan rösta in SD. Gick ur kort efter kyrko-valet i höstas så nu gynnar jag inte hycklarna längre. Slutade även med Stasi-licensen förra året. Rekommenderar alla att sluta med att finansiera dessa två pk-institutioner.

  15. elfyma+ skriver:

    Varför tveka ? Jag har sparat ca 25000kr på mitt utträde hittills. Problemet är att man inte slipper undan begravningsavgiften ens om man kremeras eller skänker sina kvarlevor till forskningen. Skälet uppges vara att muslimer och judar kräver kistbegravning, varför vi måste vara med och betala.
    Vi tvingas även betala stöd till div. trossamfund och ”kulturföreningar” som är förklädda kyrkor/moskeér, trots att vi bett att få slippa. Vidskepelsen har ett starkt grepp över våra folkvalda.

  16. JOG skriver:

    Så om jag uppfattar det rätt så sticker alltså rösträtten till kyrkovalet i samband med uträdet ur svenska kyrkan?Stasilicensen förmodar jag är tv -licensen? Ibland är jag förvånansvärt obildad.

  17. moodyblue1 skriver:

    JOG: Du behöver inte gå någonstans. Skriv bara på ett papper:
    Jag önskar lämna statskyrkan.

    Bifoga namn, adress och personnummer.

    Posta till den församling du tillhör

    Efter ett par dagar får du ett brev som bekräftar ditt utträde.

    Vill du så kan du också skriva varför.

    • Per-Åke skriver:

      Stämmer inte, dom kräver legitimation om du vill lämna kyrkan. Annars kan vem som helst skicka in andra personer uppgifter om dom gör du vill.

  18. […] ”Det är de enskilda som skriver överklaganden men de får hjälp av organisationen bakom ”Aktion 2010″. Under några dagar 13-15 mars får de hjälp att lämna in en ansökan om ”verkställighetshinder för avvisning” till Migrationsverket, det vill säga ansöka om att slippa återvända till Irak.” Spikharry’s blogg […]

