Livstidsdom och utvisning för Hagebymordet



Domen på livstids fängelse står fast mot den 30-årige man som högg ihjäl en kioskägare i Norrköping. Det beslutade Göta hovrätt idag. Den kvinna som var med vid rånet får fängelsestraffet skärpt till sex år.

”Det var den 2 april i år som den 23-åriga kvinnan och den 30-årige mannen slog till mot en kiosk i Hageby i Norrköping. Men rånet spårade ur. När kioskägaren försökte göra motstånd blev han knivhuggen till döds och rånet avbröts. Dagarna före mordet ska paret begått en rad brutala rån mot olika butiker i Göteborg.

I rätten skyllde mannen och kvinnan på varandra. Båda medgav att de varit i kiosken på mordkvällen, men ingen av dem skulle ha utfört mordet.

Enligt obduktionen och den tekniska bevisningen var mördaren högerhänt, vilket pekar på att det var mannen som höll i kniven och som utdelade de dödande huggen.

I tingsrätten dömdes mannen till livstids fängelse för mord, en halv miljon kronor i skadestånd samt utvisning på livstid efter avtjänat straff.

Enligt tingsrätten fanns inga bevis för att kvinnan deltagit aktivt i mordet, därför friades hon. Istället dömdes hon till tre och ett halvt års fängelse för inblandning i butiksrånen i Göteborg. Även hon dömdes till utvisning efter avtjänat straff”.

Smått chockad att det blev utvisning för bägge ”berikarna” men dom har iofs god tid på sig att få till stånd en förändring.

Det tråkiga är vi nu tvingas betala tusentals kronor per dag för dom här två kräken. Inte underligt alls att Sverige har världens högsta skatter, samtidigt som alla pensioner skall sänkas 3 år i rad.

Vart tar våra pengar vägen 🙂

JUST NU:
Livstidsdomen står fast

36 Responses to Livstidsdom och utvisning för Hagebymordet

  1. lasse skriver:

    Ja, Du Spikharry.
    En utvisning efter avkänat straff? Det kan, både du och jag och alla andra, känna oss totalt blåsta på.
    När väl frigivningen är ett faktum så strartar karusellen med, gråterskor, massmedia och andra beskyddare om ett humant beteende från myndigheternas sida.
    Men det finns andra faktorer som talar emot en utvisning.

    Paret blir med all säkert kvar i landet med goda odds.
    Deras ursprungsland, vill förmodligen inte ta emot dem.
    Så fungerar en utvisning. Men, visst låter det bra på papperet.

  2. TARZAN skriver:

    Det är mycket få svenskar som vill att rånmördare ska slippa utvisning. Till och med Bängan Wingelberg satt i teve och sa att det det är klart att de värsta skithögarna ska ut ur Sverige.

  3. betongolle skriver:

    HMM! om det är den bengan wingelberg jag tror du menar så är väl han en av de värsta skithögarna vi har i detta land, fy fan

  4. Snuttis skriver:

    Vart pengarna tar vägen? Det är bara att kolla upp, statsfinanserna är offentliga.
    Sen är det ytterst sällan som utvisningsbeslut inte verkställs, det finns det också siffror på om man orkar leta.

    • Sveas rika skriver:

      Tror du på tomten oxå?

    • spikharry skriver:

      ”Sen är det ytterst sällan som utvisningsbeslut inte verkställs”

      Sällan en lögn är så att lätt att avslöja 😉

      Mellan den 15 november 2005 och 31 mars 2006 fick 13 144 permanent uppehållstillstånd och 4 213 tidsbegränsat uppehållstillstånd. Trots tidgare besked om utvisning, eller lagakraftvunna avvisningsbeslut om du tycker det passar bättre.

      Lägg sedan till alla ”raketforskare” som ägnar sig åt brottslighet istället så ökar siffran explosionsartat…

      Kommunist-snuttis kommentar är bloggens mest idiotiska hittills.

      Vad har du att kontra med lille vän?

      • Snuttis skriver:

        Jag trodde vi pratade om personer som dömts till utvisning…? Svea börjar prata om tomtar (vi fick aldrig lära oss den argumentationsteknik på gymnasiet) och du pratar om personer som sökt PUT…
        Ska vi hålla oss till ämnet eller hitta på nya?

    • Snuttis skriver:

      Frågan är ju, gamle man, om du har denna blogg för att förra en seriös diskussion eller bara försöka vräka ur dig en massa fåniga glåpord och subtila hot genom att lämna ut IP numren…?
      Du gör ju direkt inget bra jobb att omvända mig i Sverigedemokrat… Jag är snarare längre ifrån SD än vad jag var innan jag hittat hit, men det är klart, ni klarar ju er utan min röst, 3,2% kommer man ju in i riksdagen med…

      • Sveas rika skriver:

        Man omvänder inte folk till SD sympatier,såna har man medfödda i ryggraden om du nu har nån.

        • Snuttis skriver:

          Uhhhhh! Känner du dig som en man nu…? Mobbat någon på nätet, helt anonymt. Stora, manliga killen.

      • spikharry skriver:

        ”Du gör ju direkt inget bra jobb att omvända mig i Sverigedemokrat”

        Snuttis-pojken! varför skulle jag ägna min tid till att bemöta lögner som du sprider. Plocka fram relevanta bevis till dina smått komiska inlägg. ”ytterst sällan som utvisningsbeslut inte verkställs”

        PS du glömde t och ll.

        • Snuttis skriver:

          Jag ser att vi behandlar sakfrågan och inte koncentrerar oss på en massa märkliga glåpord…
          Varför ska jag bevisa något, det är ju din blogg? Är det omvänd bevisbörda som gäller…?
          Du vill veta vart pengarna går, kolla de offentliga uppgifterna så ser du där var de går, du hittar kanske till och med en tomte…
          Sen påstod någon att de som döms till utvisning ändå får stanna, detta skulle jag vilja se siffror på.
          Era påståenden, eran bevisbörda?
          Eller ska återgå till sandlådenivå och slänga glåpord?

        • spikharry skriver:

          Det var ditt påstående att”det är ytterst sällan som utvisningsbeslut inte verkställs, det finns det också siffror på om man orkar leta” visa oss dessa siffror då Snuttis.

          Bevisbördan ligger alltid på den som påstår något, och det gjorde du men inga länkar eller andra bevis har vi sett ännu. När får vi se dom Snuttis?

        • Snuttis skriver:

          Din blogg, din bevisbörda, gubben…

        • spikharry skriver:

          Skall jag bevisa ditt påstående ”det är ytterst sällan som utvisningsbeslut inte verkställs”

          Du är sjukare än dom flesta inavlade muslimerna.

          Skäms inte för att du är okunnig och dum.

  5. TARZAN skriver:

    Jag fattar inte pratar ni utvisning av dom som har sökt asyl och nekats eller dom som fått fängelse och som ska utvisas efter avtjänat straff ??

  6. soli01 skriver:

    spikharry – gå in på Ian Wachtmesters blogg han har en hel del uppslag som kan tas upp och kontrolleras.
    ”Invandrarpolitiken kan avgöra valet 2010”.

  7. spikharry skriver:

    Utvisning som utvisning.

    soli01 har besökt Ians blogg några gg, hoppas han har rätt att invandringen och dess kostnader och annat skit som följer i spåren blir en valfråga.

    Är personligen inte alls lika säker, då all media och alla politiker kommer att göra allt för att inte medverka i något som dom redan förlorat på förhand.

  8. soli01 skriver:

    spikharry – hur ska man förmå våra tiningar, radio och tv att ha ”stake” att ta upp hela invandrarproblematiken och verkligen nagelfara denna byk. Har inget större hopp om detta!

  9. spikharry skriver:

    Om jag det visste 🙂

    SD har i allafall köpt reklamtid av TV4 för 1.4 miljoner kronor lagom till valet.

    Det är svårt att få ut sitt budskap när diktatur råder i landet.

    Men torgmöten valstugor och utdelning av flygblad kommer att vara mångdubbelt mer än inför valet 2006.

    Vet inte om det finns någon sanning i detta? Men en liten fågel viskade att SD-bloggar överlag skall berövas möjligheten att länka via landets största tidningar inför valet.

  10. Robin_Shadowes skriver:

    Snuttis låter mer som ett namn som hör hemma på Lunar eller Playahead. Föreslår att du beger dig dit istället eller till Blondinbellas blogg.

  11. JOG skriver:

    Snuttis låter som ett namn på en kanin tycker jag.
    Är du en kanin ? eller syftar ditt gulliga namn på
    snuttefilte du alltid bär med dig eller nappen.
    Och lilla djur eller lille vän ,sakligt sett har du
    helt fel men jag tänker inte gå närmare in på den
    saken.Vem fan vill argumentera med en liten korkad
    kanin det verkar liksom meningslöst ungefär som att
    försöka förklara relativitetsteorin för en apa.
    Men jag tycker du är duktig i alla fall som är ute
    på nätet ,bara du och snuttefilten helt solo.

  12. Sadman Huissen skriver:

    Nu börja det balla ut. Det är bra med lite mothugg. Och den bör mötas med saklighet och med ett vårdat språk. Jag antar att de flesta på denna sida jobbar för SD framtid. Och det man läser här kan skrämma bort tveksamma väljare. Snuttis påstår du något. Ska du också bevisa det. Annas är du inte betrodd.

    • Sveas rika skriver:

      Jovisst Sadman är det bra med lite mothugg men det är skillnad på agitatör och presumtiv väljare.
      Därav det lilla trötthetsutbrottet.
      Men du har rätt keep on.
      \Svea

  13. Sadman Huissen skriver:

    Snuttis retas bara. Snuttis är inte dum som det verkar. Det är barnsligt men det är alltid roligare att reta någon reagera och blir arg. Än en som inte bryr sig. Fram med dina bevis. Själv klart gäller det även mig och alla andra som på står något. Är man betrodd får man också aktning och respekt. Kunskap ger makt. Amen.

  14. lady jane skriver:

    Efter vad jag begripit så verkställs inte ens utvisningsbesluten i en tredjedel av fallen,och
    att det är så det vet vi alla som lever i det här
    samhället.
    Naturligtvis helt utanför ämnet men jag skrattade åt
    historien om kaninen inte tror jag i alla fall att
    den typen av ,ursäkta,osaklig argumentation skrämmer
    bort blivande väljare från vårt parti SD.
    Nu fick jag kalla dig för osaklig också JOG,HÄRLIGT
    du tog väl inte illa upp?

  15. JOG skriver:

    Du har helt rätt lady jane inte verkställs utvisnings
    besluten som dom ska bor själv mitt i skiten så jag vet. Och visst får du kalla mig för osaklig när jag var det det är helt ok.Och inte tror jag heller att
    min kaninhistoria på något sätt skadade SD.
    Och om någon vill leka ordningsman på nätet så varsågod….bara undrar hur sadman med all sin saklighet skulle klara av att debattera för vårt parti SD bland vanligt folk?Dränka dom med statstik
    och klokhet?Sorry Sadman du tog väl inte illa upp?

  16. Sadman Huissen skriver:

    Svara inte Snuttis Harry.
    Har tänkt till: Jag är motståndare till dödsstraff. För det som jag står för. Skall jag också kunna utföra med egen hand. Och jag kan inte har ihjäl någon människa. Det andra skälet är att man kan avvisa tex. en biltjuv till hans hemland (bilen stals i hans hemland). Men du kan inte avvisa en mördare som har begått mord i sitt hemland. Om det nu är dödsstraff för mord i detta landet. Och jag skulle inte kunna fatta ett avvisningsbeslut. För det innebär att jag har medverkat till en människas dö. Om där i mot han får livstid och då menar jag livstid. No problem. Sådan är även våra lagar. Vi måste behålla mördaren men biltjuven kan man sända hem. Så bort med dödsstraff i hela världen. Tyck till där ute. SD har tagit bort kravet på dödsstraff i sitt partiprogram. Och är nu mera vad jag kalla rumsrent och civiliserat parti.

    • spikharry skriver:

      Alla SD:are har inte samma åsikt i alla frågor, hur skulle det se om alla partier och deras väljare hade det.

      Om någon i min familj eller närhet skulle råka illa av slödder (våldtäkt mord), då vore jag den första att förespråka dödstraff med omedlbar verkar om 100 procentiga bevis finns.

