Usel pension efter ett långt liv


Min mamma fyller 90 år nästa år. Hon är dement och bor på ett förträffligt boende i Örebro, Klosterbacken.

”I dag fick jag ett meddelande från försäkringskassan, ställd till min mamma, men jag är hennes gode man, eftersom hon har alzheimers. Läs och begrunda:”

”Din ålderspension från Försäkringskassan för 2010. Från och med januari 2010 blir din ålderspension 5 578 kronor per månad. Den består av: Tilläggspension 3 922 kronor per månad.

Garantipension 1 656 kronor per månad. Jämfört med december 2009 minskar pensionen med 106 kronor i månaden. Beloppen är före skatt”

”Ja, vad ska man säga? Min mamma har arbetat och slitit (hårt) hela sitt liv, hon började arbeta när hon var 13 år, direkt efter konfirmationen.

Hur i hela fridens dagar kan vi bara acceptera att våra ”gamla” som arbetat och slitit ett helt liv, för att vi ska få gotta oss i deras vedermödor, behandlas så respektlöst?

Vilket politiskt parti törs ta tag i denna fråga; vem ska värna om våra svaga i samhället? Barn, sjuka och gamla? Nu är det snart val igen, denna fråga passar väl bra som valfläsk. Lova kan man ju göra, högt och lågt men att hålla sitt ord, det är en helt annan sak.

Vet inte ni som bestämmer, att får vi leva, så blir vi alla gamla! Skillnaden på er, mig och min mamma är väl den att ni klarar er alltid!
Höga löner, bonusar, fallskärmar, gräddfiler, ja det är inte svårt när man är väl besutten”!

”Dotter”
Hammar

Äldreförsörjningsstödet (ÄFS) som alla riksdagspartier gemensamt godkände 2003 istället för socialbidrag till invandrare som fyllt 65 år skapar en bättre levnadstandard för Mohammed än för 90 åringen som arbetet i minst 40 år av sitt liv.

Invandrare som har flyktingstatus har rätt till full garantipension (6 976 kronor) den dagen dom fyller 65 år, till det kommer möjligheten att få större delen av boendekostnaden betald genom ett bostadstillägg spelar ingen roll om dom endast bott här i 1 år garantipensionen och bostadstillägget får dom ändå.

För oss övriga otrogna ”svennar” gäller 40 år. För invandrare från EU/EES-länder gäller också särskilda regler.

Äldreförsörjningsstödet (socialbidrag till invandrare) garanterar att alla 65-åringar som bor i Sverige ska ha en viss summa kvar när hyran som får vara högst 6 200 kronor i månaden är betald. I år är den summan är 4 831 kronor i månaden för ogifta och något lägre för gifta..

Finns det någon otrogen ”svenne” pensionär som har drygt 5000 kronor över när hyran är betald??

Sämst ställt har kvinnor över 85 år varav många bara lever på
garantipension. I stora delar av sitt liv skötte dom om hemmet, barnen, och tog hand om allt annat som behövdes.

Tacken för detta är sämre levnadsnivå än mustafa 66 år och muhammed 73år.

Kulturberikare (över 65 år) som aldrig gjort ett handtag i vårt land eller betalt skatt, skall enligt våra styrande PK-idioter ha en liknande eller bättre levnadsstandard än kvinnan som artikeln handlar om.

Svenskfientligheten äcklar mig så till den milda grad att jag blir spyfärdig och hatisk otroligt hatisk mot hela packet i 7-klövern.

Vänstersvin eller borgarsvin, skitsamma dom är likadana allihop när det handlar om att spotta svenskar i ansiktet dagligen.

Nerikes allehanda: Usel pension efter ett långt liv

14 Responses to Usel pension efter ett långt liv

  1. Blodsven skriver:

    Röstar vi inte 7-partiskiten åt helvete, kan vi garanterat räkna med ännu fler försämringar för svenska folket…

  2. Naivtive skriver:

    Tänk så mycket pengar det finns att spara in på, stryp kranen till parasiterna och vi kan allla leva i lyx som dom gör.

  3. annullera skriver:

    Det enda parti som vill medverka till en förändring och som VÄRNAR om våra egna gamla och svaga i vårt land är Sverigedemokraterna. SD anser likt många andra som kommer att rösta på dem år 2010, just detta att de som varit med och byggt upp det svenska välfärdssamhället, de skall också ha rätt till en trygg ålderdom i form av en bra omsorg och vård samt en bra pension som de kan leva av. Det är inte meningen att våra egna gamla och och svaga skall stå tillbaka och endast få vara med och betala, det är stor dj….la skam och våra styrande i detta land borde skämmas.

    Vill ni ha en förändring så rösta på SD! Glöm den Rödgröna Sörjan och glöm Alliansen, de har annat för sina ögon och det har vi alla sett vart det leder. De har glömt av sina egna i sin iver att hjälpa alla andra. De vill öppna gränserna för en fri invandring, det säger allt.

  4. sten skriver:

    Jag känner väl till den här orättvisan. Min mor är 94 år och är i samma situation som i det nämnda fallet.

  5. lasse skriver:

    Ingen borde vara förvånad…De siffror och belopp som är nämnt är faktiskt offentliga… Men ack, så obekanta för de flesta av oss.
    En stor skam mot de tidigare så hårt arbetande o. skattebetyngda svenskarna…
    Folk som har jobbat o. slitit häcken av sig, flertalet i hela, 40 – 50 år… Som ett stort tack på ålderns höst, så blir de istället begåvande med en rejäl spottloska i facet…

    Att de etablerade riksdagspolitikerna borde få smaka på en rekylsmocka, är nog de flesta överens om…

    Vem vet? Valet 2010, blir mer än spännande..

  6. lasse skriver:

    Skulle naturligtvis har tillfört;
    Det finns säkert anledning till varför de allmänna pensionerna sänks från, 2010 – 2013.
    Det är inte allena de ekonomiska motgångarna för pensionsfonderna som har uppstått, p.g.a. av den ekonomiska krisen, samt det stora flertalet av 40 – talister…
    ”Det kommer allt fler utomstående som vill äta ur grytan”…

  7. Tarzan skriver:

    Tack Spikharry för att du tar upp detta ämne SD bloggarna måste handla mycket mer om ekonomi. Som det är nu är det för mycket av att stygga mussar kommer hit här till Sverige och begår brott.
    Jag som har läst ekonomi och har varit konspirationsteoretiker sen 1972 kan berätta för er att vad som händer med pensionerna nu visste jag redan 1980.
    – Jag kan berätta en annan sak det kommer att bli värre;
    Svenne som idag är 50 bast ska vara glad ifall han får halva sin pension när det är dax.
    – En annan sak företagare och folk med pengar har omkring ett tusen miljarder utomlands eftersom dom inte tror på den svenska såsse modellen.
    – I Schweiz behöver man inte skicka sina pengar utomlands där har man en inkomstskatt på 15 % och där kan folk spara det kan man inte i Sverige på en vanlig lön.
    – Mer om ekonomi på Spikharrys blogg !!!

  8. BERGET skriver:

    Jag har för länge sen räknat med att i princip bli utan pension och sjukvård när jag blir gammal.

  9. Tarzan skriver:

    BERGET om du är under 40 år så får du nog räkna med det.
    Jag brukar skriva det finns en lösning flytta till NORGE och lär dig älska lutefisk

  10. Blodsven skriver:

    När svinen har blåst mig på allt, så kommer jag att ta en gruvlig hämnd…

  11. nadacomprende skriver:

    Rösta Rätt 2010. SD för alltid.

  12. Robin_Shadowes skriver:

    Det är för jävligt helt enkelt. Hoppas Sd avskaffar ÄFS och stoppar anhöriginvandringen. Kommer också göra som Blodsven när jag inte längre har nåt mer att förlora. Hämnden är ljuv som sagt…

  13. Per-Åke skriver:

    Har själv arbetat dom fyrtio åren som behövs, men inte tusan har jag några fem tusen kronor över när hyran är inbetald. Behöver jag för exempelsvis nya tänder så får jag själv betala rubbet. Invandrare som behöver nya tänder och är fyllda 65 år år det gratis.

    Varför! jo dom har inte haft möjlighet att spara ihop dom femton tusen det kostar med för nya löständer. Men dom hade råd att ta sig hit och betala 100 000 tals kronor.

    Om jag för 30 år hade vetat att att mina surt förvärvade skattepengar skulle köras ner i halsen på muslimer, då hade jag inte betalt en enda krona i skatt. Min gamla härliga mor (91år lever ännu)var hemma fru och höll ordning på allt i hemmet under tiden som far drog pengar via 16 timmars arbete varje dag i skogen.

    Far har gått bort men mor bor på ett äldreboende där i stort sett hela hennes garantipension går åt till boendet. Besöker henne 4 dagar i veckan och tar alltid med bullar och kakor, för hemmet står inte för dessa som dom kallar det extrakostnader.

    Extrakostnader ni ser själva hur sjukt samhället är. Alla ni unga friska pojkar och tjejer borde tänke er för när ni nästa gång skall rösta fram vilka ni vill ha som skall styra och ställa.

    Jag är själv en gammal dum tok som alltid varit en råsosse som tyvärr allt försent insåg att Sd är det bästa partiet för oss äldre.

    Min mor har bestämt sig för att rösta på Sd i nästa val, men töserna på hennes äldreboende försöker med alla medel få henne att ändra uppfattning.

    Varför vill du rösta på rasister Karin säger dom till henne, när jag får reda på det så vänder jag på steken och säger att rasisterna vill värna om min mor och andra på ädreboendet vilket dom andra partierna inte vill.

    Höjda pensioner m.m. låta gamla bo ihop även på ålderns höst, hur kan ni kalla det för rasister? får aldrig något svar, dom har inget att komma med.

    Socialdemokraterna har tråkigt nog ett järngrepp om sina väljare över 70 år. Men när valet närmar sig då har jag lovat alla boende på hemmet att personligen dela ut valsedlar där det står Sd på.

    Vid riksdagsinträdet skall det dansas på hemmet som det aldrig gjorts förr, låt en epok gå i graven och en annan epok ta över skutan.

  14. spikharry skriver:

    Tarzan!

    Håller med dig att det borde diskuteras mer om kostnader, framförallt borde fakta komma fram som visar hur svenska folket diskrimineras gentemot ny-svenskarna.

